Wat met online marketing in tijden van (corona)crisis
Jolien Eecloo - 16 september 2020
De Coronacrisis heeft op iedereen een stevige impact. Je zult jezelf misschien afvragen wat nu de beste aanpak is voor je marketingcampagnes. Moet je hiermee doorgaan en zo ja, hoe pak je dat dan het best aan? In deze blog beantwoorden wij deze en meer vragen.
Herbekijken, niet stopzetten
Je zult misschien de neiging hebben om te bezuinigen door je marketingcampagnes direct stop te zetten. Toch raden we aan om dat niet te doen. Concurrenten zullen hun budgetten misschien ook wat terugschroeven, maar toch is de kans groot dat je marktaandeel terugzakt als je alles direct volledig stopt. En dat maakt het straks na de crisis een stuk lastiger om de markt weer terug te veroveren.
Om te voorkomen dat je een achterstand opbouwt, is het dus zaak om je campagnes te herbekijken. Welke campagnes kunnen blijven draaien, welke campagnes moet je aanpassen en waar liggen nieuwe kansen? Dit hebben wij ook al met succes voor onze eigen klanten gedaan. Wij geven enkele tips hoe je dit het best kunt aanpakken.
Maak een besluit per campagne
De juiste aanpak verschilt sterk per soort bedrijf. Bied je bijvoorbeeld thuiswerkoplossingen aan of heb je een webshop, dan is de kans groot dat je de vraag naar jouw producten sterk ziet stijgen. Je kunt dan relatief makkelijk je campagnes aanpassen om ze nog succesvoller te maken.
Zit je echter in een sector die verplicht moet sluiten, dan ligt de situatie compleet anders. Je zult dan per campagne moeten bekijken of het zinvol is om hiermee (eventueel met een kleine aanpassing) door te gaan. Verschuif je budgetten naar de campagnes die het best aansluiten bij de situatie.
Google steunt KMO's met gratis advertentiebudget
Om KMO's een steuntje in de rug te geven in deze lastige tijden, geeft Google aan KMO's gratis advertentiebudget vanaf eind mei. Voor deze actie trekt Google wereldwijd in totaal 340 miljoen uit. Voorwaarde hiervoor is dat je al sinds begin 2019 adverteert. Mocht je in aanmerking komen, dan krijg je hier komende maanden automatisch bericht van. Ben je bij ons klant, dan brengen we je hiervan op de hoogte.
Denk creatief!
Kijk niet alleen naar de campagnes, maar ook naar je eigen dienstverlening. Focus zoveel mogelijk op wat nog wel kan. Veel horecazaken hebben zich bijvoorbeeld aangepast door afhaalmaaltijden aan te bieden en door maaltijden te gaan bezorgen.
Door creatief te denken kan je bedrijf op die manier toch doorgaan. Stel bijvoorbeeld dat je fysieke cursussen aanbiedt, dan kan je een online cursusplatform oprichten. Je kunt ook je klanten tegen een kleine korting waardebonnen aanbieden. Klanten kunnen deze waardebonnen na de crisis verzilveren en op deze manier heb je als bedrijf toch inkomen.
Blijf vooruit denken
Wat je ook doet, het is belangrijk om positief te blijven en vooruit te blijven kijken. Stel dat je nu tijdelijk geen nieuwe werknemers aanneemt, maar in de zomer of herfst wel jobstudenten nodig hebt. Dan kan je nu al jobstudenten targeten die nu op zoek zijn naar een baan in die periode. Begin je daar namelijk pas mee op het moment dat je dringend mensen nodig hebt, dan ben je vaak al te laat.
Kijk daarbij ook breder dan advertisingcampagnes. Door nu meer te investeren in zoekmachineoptimalisatie, werk je aan het behouden en vergroten van je marktaandeel. Goede zoekmachineoptimalisatie vergt in de regel wel wat tijd, maar als je het goed aanpakt dan kan je met wat geluk over enkele maanden de vruchten plukken van jouw SEO-boost.