Hoe vang je de intentie van de consument online op? Zeker tussen al die concurrenten die net hetzelfde willen als jou, verkopen van hun diensten en producten. Het belangrijkste is dat je de juiste kanalen gaat kiezen om op in te zetten en Google is hier zo een van. Hieronder ligt ik verder toe welke mogelijkheden je hier hebt.
Google Ads
Binnen het Google Ads platform heb je verschillende mogelijkheden om te adverteren. Elke van deze kanalen heeft ook zijn nut in de customer journey. Zo heb je display en YouTube dat vooral dient in the "upper funnel" of "awareness", Discovery en Gmail voor "awareness" en consideration en dan heb je nog Search en Shopping dat vooral zijn nut heeft in de conversion-fase. En het zijn die twee die ik hieronder even uitlicht.
Google Search Ads
Google is de grootste zoekmachine die er is (tenzij je naar China (Baidu) of Rusland (Yandex) kijkt). Dit zorgt er dan ook voor dat consumenten zich meestal keren tot de Google zoekmachine als ze iets willen opzoeken of kopen.
Logischerwijs is het dus van cruciaal belang voor jou om hier aanwezig te zijn. Hieronder een aantal voordelen en redenen om dit te doen:
- Google Search Ads nemen meer een meer plaats in. De advertentie laten meer ruimte toe om te schrijven waardoor advertenties al 4x zo groot zijn als 10 jaar geleden.
Hierdoor staan organische resultaten als snel under the fold waardoor al je SEO inspanning in een eerste oogopslag minder vaak zichtbaar gaan zijn. - Google Search Advertentie laten je toe om gepersonaliseerde en promotionele boodschappen te tonen aan de consument. Hierdoor kan je elke actie verwerken in deze advertenties.
- Google biedt ook de mogelijkheid om Extensies toe te voegen. Deze extensies zijn, in tegenstelling tot SEO, volledig zelf te bepalen en aan te passen wanneer je maar wilt. Dit soort extensies zorgt er ook weer voor dat je advertenties aantrekkelijker en groter zijn.
- Je kan zelf heel strikt bepalen op welke termen je wil verschijnen en welke niet. Hoe goed je SEO is is ook van belang voor Google Search Ads (je krijgt zo een betere score en goedkopere kliks), allen is SEO een project is van lange adem en kan je met SEA op korte termijn toch verschijnen op zoektermen waar je SEO-wise nog niet zo goed scoort.
Google Shopping Ads
Google Shopping is een van de grotere prijsvergelijkers in de markt. Het is Google zijn eigen prijsvergelijker waar je als eCommerce speler jou producten kan tonen.
Zeker voor eCommerce spelers is dit kanaal van cruciaal belang om je producten te verkopen. Mensen kijken vaak naar dit kanaal om producten te kopen.
Hieronder nog een aantal voordelen samengevat:
- Het grote voordeel hier is weer dat je ook steeds boven de organische zoekresultaten. Doe je ook nog eens Search Ads, dan krijg je een grote visibilteit van je producten.
- In tegenstelling tot Search Ads geef je aande consument ook nog een afbeelding en de prijs mee.
- In tegenstelling tot adverteren op marktplaatsen betaal je aan Google geen commissie (bij marktplaatsen vaak 10%-15%), je betaalt enkel voor de klik.
- Indien mensen doorklikken gaan ze rechtstreeks naar het product en dat maakt de drempel om aan te kopen weer kleiner.
Conclusie
Google Ads biedt je zeer veel mogelijkheden en is een cruciaal deel in je marketingmix. Zeker om de intentie van de consument op te vangen en er zo voor te zorgen dat ze bij jou terecht kunnen ipv bij de concurrent.
Maar spring wijselijk om met deze tool, want indien je niet de juiste kennis hebt om hiermee te werken kan het je ook zeer veel geld kosten ipv dat het iets gaan opleveren. Google heeft namelijk zeer veel best practices en vereisten die best goed gevolgd en gemonitord moeten worden.
Wil je meer weten over deze tools en wat het voor jouw bedrijf kan beteken, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.