Waarom en hoe een playlist maken op maat van je zaak
De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 2 juli 2019
Kreeg jij onlangs spontaan kippenvel terwijl je luisterde naar een ontroerend liedje? Dan ervaarde je de kracht van muziek. Waarom zet je deze muzikale energie best in bij het versterken van jouw merk? Ontdek ook enkele tips voor de perfecte playlist.
Wat is een playlist?
Een playlist of afspeellijst is een vooraf samengestelde lijst van liedjes. Onder meer winkels en evenementenbureaus gebruiken zo’n muzieklijsten om een bepaalde regelmaat in hun gespeelde muziek te brengen. Zo zetten ze perfect de gewenste sfeer neer.
Waarom een playlist voor je zaak?
De juiste muziek versterkt je merk en je zaak. Hoe?
- Het oor werkt als zintuig direct op je gevoel. Daarom roept muziek automatisch emoties op. Het raakt mensen op hun gevoeligste plek, waardoor je in staat bent om een emotionele band op te bouwen met jouw klanten.
- Muziek versterkt merkidentiteit. Klassieke muziek past perfect in een luxewinkel. Harde, snelle muziek horen we bij een hip modemerk en zachte meditatieve klanken creëren extra rust in de plantenzaak. De songs die je speelt, helpen je merk zich te onderscheiden. Daarmee activeert het trouwheid aan jouw merk.
- Muziek beïnvloedt je klanten op een dieper niveau. Meer dan affiches, video en acties kan het mensen aanzetten tot kopen, tot zich goed voelen en van jouw merk houden.
Hoe een playlist samenstellen?
Een playlist samenstellen is meer dan een lijstje favoriete liedjes op Spotify, Deezer, iTunes of één van deze 9 beste streamingdiensten voor jouw zaak.
Tip 1. Selecteer liedjes die passen bij je identiteit en visie
Schrijf de kenmerken van jouw merk op, bijvoorbeeld: liefde, avontuur, ontspanning, jong, duurzaamheid, ... Verzamel liedjes die deze woorden bevatten of uitdragen.
Tip 2. Vermijd expliciete songs
De streamingdiensten vermelden ‘explicit’ uitdrukkelijk bij een controversiële tekst. Zo weer je ze gemakkelijk uit je lijst.
Tip 3. Zoek onbekende artiesten en nummers
Met gekende hits onderscheid jij je zich niet van andere merken. En klanten zullen de liedjes die ze overal horen ook niet meteen met jou associëren. Link daarom enkele van de duizenden minder bekende songs en artiesten aan je merk.
Wie muziek afspeelt in zijn of haar zaak, moet trouwens zelfs als die van Spotify, Deezer en co komt een contract afsluiten met auteursvereniging Sabam. Hoeveel je juist moet betalen hangt af van het soort zaak dat je hebt, de grootte van je zaak, … Een restaurant tot 100 m2 betaalt bijvoorbeeld 436,75 euro per jaar. Hier vind je de Sabam-tarieven per sector en gebruik.
Mag je ook op je website de sfeer van je zaak versterken met muziek?
Leuk idee! Je kan afspeellijsten van Spotify en andere professionele streamingdiensten ook delen op je website. Zoek op de streamingdienst die je gebruikt naar de deel-knop. Zo versterk je inderdaad de sfeer van jouw zaak, ook online.
Opgelet! Zet je muziek van anderen op je eigen site, dan moet je hiervoor auteursrechten betalen aan Sabam.