Concepting: een must voor een volledige (re)branding!
Elsida Makaj - 10 september 2019
Concepting of een concept ontwikkelen is het omzetten van de visie, de waarden en de unieke verkooppropositie(s) van een merk naar een zichtbaar en begrijpelijk verhaal. Dit proces zorgt ervoor dat het gevoel over het merk goed zit en dat alle associaties met het merk goed vertaald worden in woorden en beelden (of look & feel). Het is de sleutel voor een succesvol merk.
DE AANPAK VOOR CONCEPTING
Wat is offline marketing? Alle marketing buiten het internet, bijvoorbeeld flyers, brochures, reclameborden of advertenties in de krant of in een magazine. Online marketing is het gebeuren op het internet. u kunt perfect uw doelgroep afbakenen met een e-mailcampagne of met een actie op social media. Uw website kan zo opgebouwd worden dat u de juiste profielen aantrekt en zo meer klanten krijgt. Het lijkt alsof onlinemarketing alle voordelen heeft, toch kunt u met offline marketing het verschil maken. Zie het als de kers op de taart, en deze maakt het verschil.
DE KRACHT VAN DE COMBINATIE
Vandaag is de concurrentie op een snel evoluerende markt hard, het is dan ook essentieel om uw merk goed te onderscheiden van de andere merken. Denk maar aan een supermarkt of een webshop: binnen de 30 seconden is de beslissing genomen door de klant of prospect. Dan komt het erop aan duidelijk en onderscheidend te zijn, in lijn met uw doel- en volggroep. Er bestaat niet één aanpak voor concepting, idealiter gaat het om volgende zaken:
- samen met een aantal experten en de klant op zoek gaan naar de essentie van het merk; bij dit proces wordt alle beschikbare informatie betrokken, zoals marktonderzoek of benchmarking (wat doet de concurrentie?) en natuurlijk ook de kennis en ervaring van de klant;
- op basis van de bevindingen komt er een concept voor uw merk, dat dan verder geoptimaliseerd wordt; het gaat om de creatie van een sterk verhaal dat in alle kanalen wordt doorgetrokken, consistent en in lijn met uw merk;
HOE WERKT HET?
Concepting begint met een concrete opdracht: een website met een specifiek doel, een campagne, creatie merknaam, enz … Er wordt een duidelijke scope afgesproken en een budget, doelgroep en een keuze voor de kanalen worden vastgelegd. Na onderzoek naar de concurrentie en de markt, start het designproces met de creatie van een authentiek verhaal: een verhaal dat uw waarden weerspiegelt. Naargelang de scope volgt er dan een ‘brandbook’ met bijvoorbeeld het verhaal en de merkbelofte en het uitwerken van de sfeer en waarden van het merk door moodboards, lettertype, tone of voice, enz.