Beter contact met (nieuwe) klanten? Start met buyer persona’s
De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 25 juni 2019
Bieke is een jonge mama die houdt van leuke en duurzame oplossingen om het leven van haarzelf en haar baby gemakkelijker te maken. Als jij haar voor jouw merk wint, versterk je je zaak meteen bij de volledige doelgroep van jonge moeders. Dat is de kracht van een buyer persona.
Wat is een buyer persona?
Een buyer persona (of brand persona) is een fictief karakter dat een bepaald deel van je publiek voorstelt. Het stelt je ideale klanten concreter en persoonlijker voor. Zo hoef jij je niet meer te richten op de grote groep anonieme jonge moeders, maar spreek je met en voor bijvoorbeeld Bieke.
Daarbij staat de persona met de naam Bieke voor dezelfde uitdagingen als alle jonge mama’s. Ze zoekt leuke spulletjes voor haar baby, is geïnteresseerd in handige oplossingen, wil duurzaam leven, communiceert het liefst via WhatsApp, enzovoort.
Waarom is het belangrijk voor jou?
Ook in deze digitale tijden winnen de ondernemers die klanten aanhalen en dichtbij hun klanten staan. Hierin is het een voordeel dat een persona een anonieme groep klanten een naam en een gezicht geeft. Dit helpt je om sterker vanuit je klanten te denken, want je kent hun behoeftes en verwachtingen. Je weet beter waarop in te spelen en welke bedrijfswaarden te communiceren naar welke doelgroep.
Wat brengt het op?
Wie zijn merk uitbouwt in dynamiek met deze buyer persona’s, creëert een sterkere band met klanten. Zo versterk je jouw merk. Klanten zullen intenser met je communiceren en vervolgens ook kopen.
Laat je helpen door de digitale tools die we in dit artikel voorstellen.
Wat als je de klant (nog) niet kent?
Wie zijn of haar klanten niet kent, kan onmogelijk een sterke zaak uitbouwen. De enige oplossing? Je moet de straat op. Of spreken met de bezoekers van je webshop.
Zoek op welke sociale media je klanten en bezoekers actief zijn. Verzamel informatie over wie ze zijn, wat ze graag doen en wensen. Van hieruit stel je buyer persona’s samen zoals we in het artikel hierboven voorstelden.
- Verdeel de volledige klantengroep in harmonieuze segmenten. Iedereen binnen eenzelfde segment denkt, doet en wenst hetzelfde.
- Elk segment krijgt één persona. Geef deze een naam en gezicht. Koop in een beeldbank een bijpassende foto of avatar.
- Geef elke persona een geslacht, leeftijd, interesses, bijzonderheden … Doe dit net zoals je als kind vriendenboekjes invulde.
- Vermijd stereotiepe omschrijvingen, namen en foto’s. Leg er karakter in. Durf spelen met bijzondere kenmerken.
- Laat ze ten slotte een uitspraak doen die een link legt tussen hen en jouw zaak. Zo geef je hen een stem.