7 sterke redenen om een webinar of Facebook Live te organiseren

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 28 juni 2019

7 sterke redenen om een webinar of Facebook Live te organiseren

Online live een presentatie of interview geven. Het is een manier om expert te worden in je vak of (potentiële) klanten warm te maken voor jouw zaak. Ontdek meer redenen om een webinar of Facebook Live op te zetten.

Wat is een webinar, vraag je je misschien af? Het is een presentatie of workshop die in realtime online wordt uitgezonden. In plaats van mensen op één plaats te verzamelen en een spreker op het podium te zetten, zoek je een goede locatie en zet je de camera aan.

Facebook Live is de variant voor Facebook. Met één druk op je smartphone bereik je live een groot publiek op het sociale medium. Heb je bijvoorbeeld de recente e-commerce livestream met expert Kristof Nizet van De Digitale Versnelling al gezien? Screenshot van de Facebook Live e-commerce livestream van De Digitale Versnelling

Waarom een webinar organiseren?

  1. Het is goedkoper dan een klassieke bijeenkomst organiseren in een zaal.
  2. Je laat je als expert opmerken in jouw materie.
  3. Je vergroot je publiek op sociale media.
  4. Geïnteresseerden van over de hele wereld nemen deel zonder verplaatsing.
  5. Directe interactie is mogelijk met een ruim publiek.
  6. Je combineert lesgeven met je product verkopen.
  7. Je verzamelt leads omdat deelnemers zich inschrijven en de streaming liken.

Wat brengt het op?

De redenen hierboven geven al aan dat de ‘return on investment’ van een webinar of Facebook Live vaak hoog ligt, vooral dankzij de lage investeringskost. Opmerkelijk is dat het aantal kijkers tijdens het live-moment niet allesbepalend is. Als je de video van het webinar nadien deelt op je site en sociale media, blijft die kijkers lokken.

 

Hoe lang duurt een Facebook Live best?

Facebook staat live-uitzendingen van maximaal 4 uur lang toe. Maar je hoeft het niet zo lang te rekken. Weet wel dat Facebook tijd nodig heeft om je vrienden en volgers te informeren over jouw live. Dit doet het pas tijdens de uitzending.

  • 10 minuten is daarom de minimumduur van een sterke Facebook Live.
  • 15 minuten live zijn, creëert meer interactie. Jouw publiek stelt steeds meer vragen, geeft likes en deelt je live-uitzending. Vanaf 15 à 16 minuten stabiliseert deze interactie, aldus Buzzsumo.
  • 20 minuten duren de best presterende Facebook Live-video’s.
  • 4 uur is de maximale uitzendduur.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale