Als je e-mailmarketing opstart, moet je bepalen wat je standaard reply@-adres wordt. Veel bedrijven kiezen hiervoor hetzelfde adres als hun 'from' adres. Meestal is dat een info@-adres. Maar vaak zie je ook dat er resoluut gekozen wordt voor een noreply@-adres. Zo maak je duidelijk dat mails naar deze mailbox niet opgevolgd worden.
Waarom kiezen bedrijven voor een noreply-adres?
Soms is er niet voldoende mankracht om alle antwoorden op mails te verwerken. Of de helpdesksoftware werkt enkel via een contactformulier.
Andere bedrijven plaatsen een noreply@-adres enkel op transactionele mails. Die zijn vaak afkomstig uit ERP-systemen die niet gekoppeld zijn aan CRM-systemen die gebruikt worden voor meer promotionele mailings.
Bovenstaande redenen zijn misschien legitiem, maar zijn niet onoverkomelijk. Laten we eerlijk zijn ... Als je een boodschap stuurt naar iemand en er meteen bij vermeldt dat je geen antwoord wil, dan geef je niet het juiste signaal naar je klant.
Het betekent dat je de dialoog met je klant niet wil aangaan. Want donotreply@company.com wordt dan eigenlijk donotcare@company.com. En dat terwijl een open communicatie met je klant net zo verrijkend kan zijn voor je bedrijf.
Wat gebeurt er als je de dialoog wel aangaat?
Consumenten die je boodschap ontvangen, zullen vaak extra informatie wensen over je product of dienst. Dit is dé gelegenheid voor extra sales. Maak hier als bedrijf gretig gebruik van. Je klant zal je persoonlijke aanpak zeker waarderen.
Sommige mensen zullen via een reply@-adres laten weten wat ze van je dienst of product vinden. Hoe het hun leven op een positieve manier beïnvloedt. Krijg je deze reacties binnen? Dan heb je rechtstreeks contact met je fans, die je NPS (de score die je klantloyaliteit meet) naar omhoog trekken.
Doe je als bedrijf niet de moeite doen om te luisteren naar je klanten na het versturen van e-mailcommunicatie? Dan negeer je je klanten en laat je business liggen.
Kortom: met een noreply@-adres bespaar je je helpdesk misschien werk ... maar op lange termijn verlies je inkomsten en lijd je imagoschade.