Starten met e-mailmarketing? Respecteer deze 5 regels
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 8 mei 2019
Opgelet! Niet alles mag zomaar als je start met e-mailmarketing. Raadpleeg deze regels voordat je start met mailings zoals nieuwsbrieven verzenden.
Je (potentiële) klanten mailen is nog steeds een goede manier om je zaak te promoten. Maar mag je zomaar iedereen mailen? Welke regels hou je best in je achterhoofd bij de start?
Regel 1. Vraag toestemming
Je mag niet zomaar commerciële mailings sturen. Nee, volgens de GDPR-privacywetgeving heb je een goedkeuring nodig van de persoon die de e-mail ontvangt (een opt-in heet dat in het vakjargon). Deze toestemming wordt stilzwijgend gegeven van zodra iemand klant wordt, of wanneer iemand uitdrukkelijk aanvinkt dat die een nieuwsbrief wenst te ontvangen.
Uitzonderlijk mag je één ongevraagde e-mail versturen om te vragen of hij/zij in de toekomst commercieel benaderd wil worden. Personen die zijn ingeschreven op de Bel-me-niet-meer-lijst, mag je nooit mailen.
Uitzondering zijn rechtspersonen. Je hebt geen toestemming nodig om, bijvoorbeeld, organisaties te e-mailen.
Regel 2. Maak uitschrijven gemakkelijk
Elke ontvanger moet zich steeds kunnen uitschrijven. Vermeld de link ‘uitschrijven’ duidelijk onderaan je nieuwsbrief. Verzend je via een e-mailmarketingtool? Dan is dit standaard in de template opgenomen. De persoon die klikt, ontvangt geen volgende mailing meer.
Regel 3. Verzend vanuit jouw naam
Hoe persoonlijker, hoe beter. Verzend daarom vanuit jouw naam en persoonlijk e-mailadres. Of kies een adres dat interactie aanmoedigt, zoals hallo@uwbedrijf.be. Dit is ook in te stellen wanneer je eenvoudig en gratis nieuwsbrieven verstuurt met MailChimp.
Regel 4. Test voor verzending
Weet wat je stuurt. Test je nieuwsbrief eerst. Verstuur hem naar jezelf en enkele medewerkers, familieleden of kennissen. Pas vervolgens aan volgens hun opmerkingen.
Regel 5. Stuur niet te vaak
Zelfs wie zijn toestemming gaf, wil niet gespamd worden. Goede marketeers beperken promoties en aanbiedingen tot maximum 2 tot 3 keer per maand.
Ook de inhoud beïnvloedt de frequentie. Nieuwsbrieven met niet-commerciële inhoud en nieuws worden minder snel als storend ervaren.
Als je deze regels respecteert, start je alvast sterk met e-mailmarketing.