Wat heb je als ondernemer nodig om relevant en competitief te blijven in veranderende tijden?

Marielien Titeux - 30 januari 2020

Marielien van Optimize For Happiness

Toen ik mijn online zaak voor het eerst lanceerde, was ik daar eigenlijk helemaal niet klaar voor. Ik kwam uit de bedrijfswereld en had een achtergrond in verschillende automotive, finance en tech multinationals, dat wel, maar daar heersten al jarenlang dezelfde processen en overtuigingen.

Plotseling merkte ik dat die manier van ondernemen:

  • niet meer bij me paste
  • niet meer van deze tijd was
  • niet meer zijn doel bereikte
  • er niet meer in slaagde om in te spelen op snelle veranderingen.

Op een dag werd de beslissing voor mij genomen.

Een zekere maandagochtend kwam ik om 9u aan op kantoor en om 9u15 stond ik terug buiten. Zonder job, zonder laptop en zonder gsm… Een reorganisatie had mijn job nietig gemaakt...

 

De beste beslissing. 

In plaats van zo snel mogelijk een nieuwe job te zoeken, heb ik mezelf ruimte en tijd gegeven. 

Een jaar lang ging ik “back to basics” en begon ik te reizen. De afstand en mijn buitenlandse avonturen brachten me als het ware in contact met wat me echt interesseerde en hoe ik zelf wou gaan ondernemen. 

Reizende ondernemers, startups, digital nomads en online businesses inspireerden me en ik besloot me helemaal onder te dompelen in deze nieuwe manier van ondernemen: de Lean Startup, oftewel Continue Innovatie. 

Gecombineerd met 15 jaar bedrijfs-en marketingervaring, bleek dit achteraf de sleutel tot succes te zijn.

Continue Innovatie of “Lean startup” principes boden voor mij een antwoord op wat er fout liep in de corporate wereld. Ik heb gezien hoe er heel wat tijd en geld werd besteed aan research, ontwikkeling, marketing etc… van ideeën waar de klant niet per se of zelfs helemaal niet op zat te wachten. 

 

Dit kan toch niet de manier zijn?

Continue Innovatie of “Lean startup” principes waren voor mij het antwoord op wat er fout liep in de corporate wereld. Ik zag hoe er heel wat tijd en geld werd besteed aan research, ontwikkeling, marketing etc… van ideeën waar de klant niet per se of zelfs helemaal niet op zat te wachten. 

Ik heb bedrijven gekend die 10 jaar op het zelfde project inzetten om dan vast te stellen dat dit eigenlijk niet in lijn lag met de vraag van de markt of dat de economische situatie veranderd was. Ik heb ondernemers gekend die investeerden in wat hun klant beweerde te willen om dan te moeten vaststellen dat de klant alweer iets anders wou tegen de tijd dat ze konden lanceren... 

 

Klassiek ondernemen vertrekt van het product of van het bedrijf. En dit werkt niet meer. 

In een wereld van snelle verandering en van constante innovatie, heeft het geen zin om als onderneming te vertrekken van je eigen veronderstellingen.

Er is teveel competitie en de klant heeft teveel keuze. 

  • Als de klant niet vindt wat hij nodig heeft bij jou, dan gaat hij simpelweg naar de eerstvolgende aanbieder.
  • Als je de klant niet benadert zoals hij wil, houd je onmogelijk zijn aandacht vast.
  • Als je klant geen waardevolle ervaring geeft, komt hij niet meer terug.

 

Hoe komt dit? 

We leven in een nieuwe wereld. In de laatste 100 jaar hebben we verschillende fases gezien in de manier waarop klanten naar producten of diensten vragen en gebruiken. Bij al deze eerdere verschuivingen, zette technologische innovatie die verandering telkens in gang.

 

“Een beetje geschiedenis”

Bijna bij elke technologische vooruitgang zagen we een piek in de vraag van de klant. 

Om het hoofd te bieden aan die pieken, werden we telkens verplicht om onze manier van ondernemen fundamenteel aan te passen.

100 jaar geleden werden de eerste fabrieken gebouwd om in massa te kunnen produceren. Na de oorlog, in de jaren ‘50, kwamen middelen onder druk te staan en hierdoor ontstond het just-in-time principe. Het bekendste voorbeeld hiervan in “lean manufacturing”, ofwel het meeste kunnen produceren aan de minste middelen.

Vanaf de jaren ‘70, echter, brak een nieuwe technologische innovatie aan. We begonnen voor het eerst software te bouwen. Digitale producten waren heel duur en ze maken, gebeurde daarom planmatig. Een onderneming kon competitief zijn door het tijdig en binnen budget opleveren van digitale producten.

Dit werkte goed totdat we het tijdperk van de PC ingingen. 

Deze innovatie zorgde voor een nieuwe piek in de marktvraag en de gekende manier van digitale producten ontwikkelen en aanbieden, kon de vraag niet meer bijhouden. Een nieuwe manier van ondernemen ontstond en is beter bekend onder de noemer “agile”, wat zoveel betekent als stapsgewijs ontwikkelen en lanceren. Dit wil zeggen dat feedback van klanten in periodieke intervallen wordt verzameld voordat een product of dienst helemaal af is en voor dat het op de markt gelanceerd wordt.

En dan veranderde de wereld opnieuw. 

De grootste technologische verandering van de laatste jaren, is niet enkel digitaal, maar ook het digitaal leveren en aanbieden van producten en diensten via het internet. De vraag nam opnieuw een gigantische sprong vooruit. Het was niet meer genoeg om zomaar aan te bieden wat de klant wou. Neen. Wat deze sprong ons leerde, is dat wat klanten willen, vandaag iets totaal anders kan zijn dan morgen.

In deze nieuwe wereld is de enige manier om competitief en relevant te blijven, continue je klant te betrekken. Een aantal ondernemers hadden dit goed begrepen in de jaren 2009/10 en dit is uitgegroeid tot een wereldwijde beweging, namelijk de “Lean Startup”.

 

Een nieuwe, beproefde methode en processen, nl. "Continue Innovatie".

De Lean Startup beweging op zich, is niet wat ons tot “continue innovatie” bracht, neen, het is altijd al de klant zelf en hun veranderende vraag geweest die ondernemers verplicht om zich aan te passen. 

Wat de Lean Startup wel heeft gedaan, is ons een nieuwe en beproefde methode en processen aangeleerd, wat bedrijven zoals Airbnb, Dropbox, Hello Fresh, Netflix etc succesvol hebben toegepast. 

Dit is mogelijk omdat we net vandaag meer dan ooit verbonden zijn met onze klanten. Maw we kunnen heel snel testen of iets werkt, verfijnen of onze koers wijzigen. Doe je dit niet, dan is het gevaar dat je je klanten niet tevreden houdt. In de nieuwe wereld kunnen we ons dit niet veroorloven. Klanten hebben veel meer keuze en kunnen makkelijker overschakelen naar een andere aanbieder. 

Het is niet zonder reden dat de laatste 15 jaar maar liefst 52% van Fortune 500 bedrijven zijn uitgestorven…

 

De beste manier om te ondernemen in veranderende tijden, is om continue betrokken te zijn bij je klant.  

De meest succesvolle ondernemers vandaag beseffen dat een idee alleen geen garantie is op succes, maar dat de beste manier om met je zaak door te breken is, om voortdurend je klant te betrekken en te testen hoe hij reageert op meerdere ideeën. 

Het klopt dat deze nieuwe manier van ondernemen in eerste instantie aangenomen is door technologie-gedreven bedrijven, maar we zijn nu 10 jaar later en zien dat “Continue Innovatie” meer en meer wordt overgenomen door andere sectoren, kleine of grote organisaties en zelfs universiteiten. 

Door dit continue te doen, blijven ze relevant en groeit hun business model.

Ondernemers die snel leren, zijn daardoor vooruit op hun competitie, en kunnen hun klanten geven wat ze willen.

Door dit continue te doen, blijven ze relevant en groeit hun business model.

En als je tot hier hebt gelezen, is dat vast omdat je zelf ook vooruit wil met je zaak.

 

5 minder gekende aanpassingen die je nodig hebt om te ondernemen

  1. Digitaliseer niet zomaar, maar stel je volledig business model in vraag. 
  2. Gebruik een Customer Factory Blueprint om de belangrijkste data te meten. 
  3. Verbeter de kwaliteit van je ideeën door interactie met je klant.
  4.  Werk met Lean Sprints in plaats van statische marketingplannen
  5. Stel klantgerichte roadmap op om je visie niet uit het oog te verliezen. 

Zonder deze 5 aanpassingen is het ondenkbaar dat je zaak competitief en relevant blijft in snel veranderende tijden.

 

Klaar voor wat ik in petto heb?

 

Klik hier om de 5 aanpassingen te downloaden

 

Marielien Titeux

Marielien inschakelen voor je zaak?