Verlaag je bouncepercentage.

Martine Van der Perren - 3 april 2020

Verlaag je bouncerpercentage

Bouncepercentage staat voor het percentage bezoekers dat op je website landt maar weer vertrekt zonder te klikken of een andere pagina te bekijken. Vraag is waarom die bezoeker zo snel weer weg is? Was je website niet aantrekkelijk genoeg, was de inhoud niet wat de bezoeker verwachtte of duurde het laden te lang? Je hoort het al, een hoog bouncepercentage kan er op wijzen dat er iets mis is.

Maar wat is een hoog bouncepercentage?

  • <20% is extreem goed
  • 20-40% is zeer goed
  • 40-60% is het meest voorkomend
  • 60-80% is hoog
  • >80% is problematisch

Een bouncepercentage van om en bij de 40% is dus een goed gemiddelde.

Welke invloed heeft het bouncepercentage op je Google-ranking?

Een hoog percentage is nadelig voor je ranking op Google en dat is niet onlogisch. Je wil zelf ook graag dat bezoekers lang op je website blijven en verschillende pagina's bezoeken. Dat wijst er immers op dat die bezoeker interesse heeft in jouw dienst of product.

Ook voor Google is een hoog bouncepercentage een negatief signaal.  Wanneer jouw bezoekers vaak niet meer dan één pagina op je site bekijken, besluit Google daaruit dat je website mogelijk niet interessant genoeg is en wordt hij lager gerankt.

Je zou dus kunnen stellen dat je "niet goed bezig bent" als je site boven de 40% wordt geklasseerd, maar klopt dat wel?
Een website met een interessante blogpagina kan een hoog bouncepercentage hebben maar toch over een trouw lezerspubliek beschikken dat zich beperkt tot het lezen van de blog zonder andere pagina's te bekijken. Een hoog bouncepercentage kan dan acceptabel zijn.

Heb je een website met een verkooppagina die loopt als een trein, dan geeft een hoog bouncepercentage ook voor jou een vertekend beeld. Je wil verkopen via je site en dat is precies wat er gebeurt, dus is er geen probleem.

Ook mensen die alleen maar op zoek zijn naar hoe ze jouw bedrijf kunnen bereiken of bellen, zullen niet verder gaan dan de contactpagina, maar zijn voor jou wel interessante bezoekers.

De invloed van het bouncepercentage op je plaats in de zoekmachines blijft echter wel een feit, dus, zelfs al ken je de oorzaak, het blijft een goed idee om te werken aan een lager bouncepercentage.

Waar vind je dat bouncepercentage?

In Google analytics kan je heel snel je bouncepercentage terugvinden. Weet je niet wat Google Analytics is, lees dan zeker mijn artikel over dit onderwerp, want deze gratis tool moet je gewoon hebben als je meer resultaat wil halen met je website.

In deze video toon ik je hoe je je bouncepercentage opzoekt in Google Analytics.

Hoe verlaag je je bouncepercentage?

Benieuwd hoe je het bouncepercentage verlaagt? Lees dan dit artikel verder op:

https://id4web.be/blog/473-verlaag-je-bouncepercentage

Martine Van der Perren

Martine inschakelen voor je zaak?