Jouw product of dienst goed in de markt zetten? Een geschreven marketingplan kan hierbij van cruciaal belang zijn. Maar hoe pak je dit goed aan? Hier enkele tips.
1. Situatie-analyse
- Wat is de markt?
- Wat is de marktomvang?
- Wat zijn de sterktes en zwaktes van jouw aanbod?
Analyseer socio-demografische factoren, economische context, concurrenten, technologische evoluties, klantengedrag, wetgeving, distributie,…
2. Bepaal uw marketingdoelstellingen en positionering
Hoe differentiëren? Wat betekent jouw product of dienst voor een klant? Waar zitten jouw klanten? Wie zijn jouw ideale klanten? Klantensegmenten?
Stel doelstellingen op: commercieel, klantgericht of financieel
- Aantal orders
- Aantal nieuwe klanten
- Cross-selling
- Klantentevredenheid
- Leveringsstijden
- Klantentrouw
- Omzet
- Winstgevendheid
- Visibiliteit
- …
Denk na over de waarde voor jouw klant van jouw product of dienst en hoe je die naar hen zal communiceren.
3. Kies de juiste strategie en kanalen
Bepaal per doelgroep, de doelstelling en via welke strategie / kanaal je deze zal bereiken. Kies voor een doordachte marketingmix.
Denk naar over de juiste kanalen en content:
- Website: SEO
- Advertising: online en offline
- Sociale media
- E-mailmarketing
- Netwerking
- Prospectie
- Displays
- Video
- …
4. Implementeer, volg op en pas aan
Ga over tot actie. Test uit, pas aan, stuur bij en volg op. Zijn de resultaten conform de doelstellingen? Moet de ambitie worden bijgestuurd?