Push advertising en pull advertising zijn twee koepeltermen die een aantal praktijken omvatten. In deze blog kom je te weten wat ze precies inhouden, welke methodes bij welke koepel horen en hoe je de eerste stappen zet in de wereld van push en pull advertising.
Als je al eens een kijkje nam in het ruime aanbod van inspiratieartikels op De Digitale Versnelling, dan weet je: er zijn tal van manieren om aan marketing te doen. Al die verschillende marketingmethodes hebben uiteindelijk één gemeenschappelijk doel: jouw product of service beter helpen verkopen.
Wat is push advertising?
De “push” in push advertising verklapt het principe al: je duwt je product, service of merk richting de klant. Via push advertising – of outbound marketing – breng je de (potentiële) klant in contact met je bedrijf zonder dat die daarom vraagt. Integendeel: met je push marketing probeer je net om de vraag bij de klant op te wekken, door iets te tonen waarvan de klant nog niet besefte dat hij of zij het wil kopen. Een voorbeeld van push advertising is bijvoorbeeld tv-reclame.
Voorbeelden van push marketing voor ondernemers
Ben je een lokale dienstverlener, zoals een loodgieter of een boekhouder? Dan is een vorm van push marketing een advertentie in de lokale pers. Denk aan het magazine van de gemeente of stad waarin je actief bent, of streekbladen zoals De Zondag.
Social ads
Verkoop je een product? Dan zijn advertenties op sociale media een goed voorbeeld van push marketing. Je duwt je product via sociale advertenties tot bij de klant, via diens newsfeed op Instagram, Facebook, TikTok of een ander platform. Het voordeel aan adverteren op sociale media is dat je je doelgroep nauwgezet kan bepalen en zo je advertentie aan het juiste publiek kan tonen. De verschillende platformen verzamelen ook data over je advertentie, waardoor je meer inzicht krijgt in welke advertentie goed werkt … en welke niet.
Affiliate marketing
Je kan ten slotte ook met B2B-partners samenwerken, bijvoorbeeld door te adverteren op een partnerwebsite. Die advertenties linken door naar jouw shop, waar je klant tot aankoop kan overgaan. Deze vorm van marketing heet affiliate marketing.
Wat is pull advertising?
Ook de “pull” in pull advertising (of: inbound marketing) staat daar natuurlijk met een reden: je trekt de klant aan om je product te verkopen. Met pull marketing speel je in op de vraag van de klant: die weet al wat ie wil en is enkel nog op zoek naar de juiste aanbieder. Pull marketing is een subtielere vorm van reclame maken: je speelt in op de behoefte van de klant door bijvoorbeeld nuttige informatie aan te bieden.
Voorbeelden van pull marketing
Als je honger hebt, dan ben je gemakkelijk te overtuigen om op zoek te gaan naar een eetplek in de buurt, toch? Op dat inzicht in de menselijke pysche zetten fastfoodketens graag in met een blikvanger van formaat. De hoge mast boven op hun hamburgerrestaurants lokt alle hongerigen uit de buurt naar hun filiaal. Een mooi voorbeeld van pull marketing in de offline wereld.
Online voorbeelden van pull marketing
Een online vorm van pull marketing is bijvoorbeeld gebruikmaken van Google – de meest geraadpleegde zoekmotor wereldwijd. Waar beter kan je je zaak, product of dienst in de verf zetten dan daar waar klanten letterlijk hun vraag gaan stellen? We werken een voorbeeldje uit.
Stel: je baat een bloemenzaak uit in Heverlee. Potentiële klant Namissa uit Antwerpen is op zoek naar een bloemenwinkel in de buurt van haar tante, bij wie ze later vandaag op bezoek gaat. Dus googelt ze: ‘florist Heverlee’. Als zelfstandige heb je twee mogelijkheden om Namissa’s aandacht te trekken via de Google zoekresultaten:
- SEA: De eerste (betalende) manier is via Search Engine Advertising (SEA). Door op bepaalde keywords te adverteren (zoals: bloemenwinkel Heverlee, bloemist Haasrode), heb je de mogelijkheid om met je advertentie tussen de eerste drie (gesponsorde) zoekresultaten te staan. Die advertentie leidt dan naar je website, waar de klant je winkel leert kennen en meteen ook je adres kan terugvinden.
- SEO: Een andere (gratis) manier is via een SEO-strategie. SEO staat voor Search Engine Optimization: je gaat je online content zodanig optimaliseren dat zoekmotoren zoals Google meteen weten waarover je webpagina/website/blog gaat. Op het moment dat iemand “bloemenwinkel Heverlee” googelt, moet jouw content dus als de meest relevante uit de bus komen om bovenaan de zoekresultaten-pagina te verschijnen . Dat doe je door je content zoekmotor-vriendelijk te maken. Weet je niet hoe dat moet? Volg dan onze online training SEO om de SEO-principes onder de knie te krijgen!
Voor- en nadelen van pull en push marketing
Push marketing wordt vaak als ‘intrusief’ beschouwd, als een indringer: de reclameboodschap wordt je als het ware door de strot geramd, of je dat nu wil of niet. Geef toe: je hebt stiekem ook al eens gevloekt op reclame die je niet kan doorspoelen. 😉 Pull marketing voelt veel zachter aan, veel ongedwongener: als je geïnteresseerd bent in het onderwerp, kies je er zelf voor of je (bijvoorbeeld) het blogartikel met extra informatie openklikt of niet.
Impact op budget
Pull marketing is doorgaans iets goedkoper dan push marketing. Dat is niet onlogisch: advertentieruimte op televisie of radio kopen is veel duurder dan online adverteren via SEA. Dat komt natuurlijk door het hogere bereik van tv of radio, vergeleken met het aantal mensen dat je bereikt met een interessant en relevant blogartikel. Anderzijds kan je met push marketing dankzij targetting en marketing automation doelgerichter adverteren en je doelpubliek beter bereiken.
Storytelling
Outbound of push marketing wordt gedreven door de grotere reclamebudgetten. Bij inbound marketing of pull marketing draait het om verhalen en de band die je met je klant uitbouwt. Daarom levert pull marketing vaak betere resultaten op de langere termijn, terwijl push marketing resultaat levert op een kortere periode.
Let op: met pull advertising alleen red je het waarschijnlijk niet: beide vormen hebben elkaar nodig om te slagen. Je stippelt dus het best een push- en pullstrategie uit: een slimme marketingmix om je product bij een zo groot mogelijke doelgroep aan te prijzen.
Marketing als zelfstandige? Een voorbeeld
Voelt het marketinglandschap nog als een doolhof zonder uitgang? Dan geven we je hier graag een uitgewerkt voorbeeld van een push- en pullstrategie voor een eenmanszaak. Neem zeker contact op met een expert van De Digitale Versnelling als je raad op maat wil.
Stel: je bent een schoonheidsspecialist en je biedt een nieuw product aan in je assortiment. Dan wil je dat product bekendmaken bij je cliënteel en misschien zelfs nieuwe klanten aantrekken die speciaal voor dat product naar jou komen.
- Als onderdeel van je pushstrategie ga je een tijdelijke korting toekennen op het product (bijvoorbeeld: 1 + 1 gratis). Je hangt een poster aan je etalage en op je webshop plaats je een banner met de korting erop. In je winkel zet je het product prominent in het zicht en je hangt er een groot bord met ‘NIEUW’ erop bij. Heb je nog promotiebudget over? Dan kan je dat investeren in een advertentie op Facebook en Instagram. Wist je trouwens dat je op de navigatie-app Waze kan adverteren? Ook dat kan een interessante zet zijn in jouw pushstrategie.
- Binnen je pullstrategie publiceer je op je blog een nieuwsbericht over het nieuwe product in je assortiment, mét tijdelijke korting. Hou bij het schrijven van dat artikel rekening met de SEO-principes, om beter gevonden te worden door zoekrobots. Daarnaast neem je een tutorialvideo op die uitlegt hoe je het product precies gebruikt en zet je de verschillende voordelen ervan in de kijker. In de tekst bij je tutorialvideo vermeld je dat je klanten het product ook via je webshop kunnen kopen. Die video’s kan je vervolgens ook delen op je sociale media, zoals Instagram of TikTok.
Zoek je nog meer inspiratie voor je marketing? Denk dan aan:
- nieuwsbrieven
- videomarketing
- Youtube-advertenties
Start je van nul? Doe dan eerst onze test die peilt naar je digitale kennis!
Een vraag? We helpen je graag
Binnen De Digitale Versnelling verzamelen we ondernemers die andere ondernemers helpen met hun eerste stappen in online marketing. Je vindt daarom op onze blog meer informatie over topics als lead generation, tips voor de verkoop via je webshop (e-commerce) en andere interessante marketingtopics.