Maak je bedrijf en je werkvloer (kost) efficiënter

Johan Huygh - 1 mei 2020

Maak je bedrijf en je werkvloer (kost) efficiënter

De economie krijgt vandaag de dag heel wat rake klappen, en de gevolgen hiervan zullen zeker nog 1 tot 2 jaar merkbaar zijn. Veel bedrijven en ondernemers zijn daarom genoodzaakt om aan “cost cutting” te doen, en om met dezelfde mensen meer resultaat te behalen. Hierbij een aantal tips & tricks die je als zaakvoerder kunt meenemen bij de opstart of doorstart van je bedrijf.

Het nu nu zeker hét moment om te kijken naar je werkvloer en te bepalen wat anders en beter – en vooral kost efficiënter kan. 

 

Allereerst, neem eens 3 stapjes achteruit. Kijk eens naar je gehele bedrijf, en zoek waar er iets hapert. Vaak zijn dat niet de dagdagelijkse dingen en de brandjes die je blust, maar zijn het onderliggende zaken die eigenlijk al lang moesten aangepakt worden.

 

Door net die dingen aan te pakken die de onderliggende oorzaak zijn van veel dagdagelijkse problemen, zullen er in de toekomst minder brandjes zijn – en het zijn net die brandjes die je veel tijd, energie en dus geld kosten.

 

Een tweede zaak is je producten- of je dienstenpakket. Door te kijken wat je verkoopt en daartegenover te gaan kijken wat het jouw bedrijf vraagt om het te produceren of aan te bieden, kan je vrij snel bepalen welke zaken dienen bijgeschaafd te worden. Haal weg wat niet opbrengt – of je zelfs geld kost, en verbeter de kosten- en tijdstructuur van je meest afgenomen producten of diensten. Hierdoor stijgen je winstmarges.

 

Misschien is het ook een goed idee om je product of dienst te “herverpakken”. Zijn er bepaalde zaken die je vandaag niet aanbiedt, maar die je klanten wel kunnen gebruiken? Kan je een alternatief aanbieden aan bedrijven die ook last hebben van de economische terugval, en dus voorzichtiger zijn in hun investeringen?  Denk hierbij aan een kleinere versie van je aangeboden diensten, of een gespreid model van betalingen – misschien is een “abonnementsformule” een mooie oplossing.

 

Een derde zaak is je voorraad. Zeker bij bedrijven die producten maken of (door)verkopen, is hier heel wat mogelijk. Voorraad is immers iets wat je al betaald hebt (de kosten zijn reeds gemaakt) maar nog niet verkocht of verbruikt hebt. Door je te focussen op productie en verkoop die vooral gebruik maakt van die voorraden, zorg je ervoor dat je aankoopkosten dalen en je dus cashflowmatig sterker staat. Hierdoor maak je je bedrijf financieel gezonder – iets wat in deze tijden superbelangrijk is.

 

Als laatste kijk ik graag naar je belangrijkste asset van je bedrijf: je werknemers. Ook voor hen zijn het moeilijke tijden, en ze hopen uiteraard dat alles goedkomt. Betrek hen daarom zoveel mogelijk in je plannen, vraag hen waar ze opportuniteiten zien en werk samen aan de verbetering. Niet alleen zal dit zorgen voor meer betrokkenheid en loyaliteit, je zal ook vaststellen dat de beste ideeën komen van de werkvloer. Slechte operationele processen zijn immers de belangrijkste vertragers in elk bedrijf, dus daar valt veel geld te rapen.

 

Nog even dit: verandering zorgt zeker in deze tijden voor veel verbetering, en die verandering hoeft niet altijd duur te zijn. Door het aanpassen van gedrag, het focussen op de juiste dienstverlening en het betrekken van de werknemers spring je al heel ver. Uiteraard kan je best je processen hertekenen en de werkvloerorganisatie, de tooling en de gebruikte software hierop aanpassen. Maar pak het stap voor stap aan. Je zal ook zien, eens de verandering opbrengt, zal je bedrijf meer open staan naar meer verandering en verbetering. En dat niet alleen tijdens deze toch wel vreemde tijden.

Johan Huygh

Johan inschakelen voor je zaak?