Sommige marketers denken bij e-mailmarketing vooral aan het kopen van lijsten met e-mailadressen. De personen of bedrijven op die lijst worden dan allemaal gemaild. Zo hopen ze hun omzet snel te verhogen. Lijkt een goed plan, niet? Je betaalt een paar tientallen euro's voor een lijst met e-mailadressen van duizenden CEO's, CMO's en CFO's en voor je het weet heb je er tientallen hot leads bij.
Uiteraard werkt het zo niet. Integendeel, het gebruiken van zo'n lijst kan je ‘reputatie' veel schade berokkenen.
GDPR
Besef allereerst dat die aangekochte lijsten vaak verouderd zijn en dus incorrecte data bevatten. Als je deze bijvoorbeeld in Mailchimp oplaadt en daarna verzendt, kan het zijn dat je je Mailchimp-account al meteen mag opzeggen. De Amerikanen zijn heel strikt als het gaat over misbruik van adressen die je niet legaal verkregen hebt. Want laten we eerlijk zijn: een lijst kopen is compleet tegen de GDPR regels. Als je mails al verstuurd geraken, kan je toch nog een klacht wegens schending van de privacy aan je been hebben.
Spam traps
Weet ook dat er zoiets bestaat als spam traps. Dit zijn e-mailadressen die al een tijdje niet meer in gebruik zijn maar door mailinstanties als Gmail en Hotmail in leven worden gehouden als val. Als je naar één van deze adressen mailt, wordt je bericht meteen als spam beschouwd en kan je hele domein op een greylist of blacklist terechtkomen. Dan is niet alleen je Mailchimp-account om zeep maar je gehele .be of .com e-maildomein. Geraak dan maar weer eens op de witte lijst.
Trash
Stel echter dat je mail op één of andere magische wijze toch bij een CEO terechtkomt. Denk je dan niet dat deze persoon al honderden ongesolliciteerde mailtjes heeft zien passeren? Je e-mail zal ofwel razendsnel naar de prullenmand verwezen worden of aangeduid worden als spam. Dan ben je ook weer terug bij af.
Hoe dan wel?
Je begrijpt intussen dat we geen fan zijn van lijsten aankopen. Maar hoe bouw je dan wel een lijst op? Hoe kan je wel een succesvol e-mailprogramma opzetten?
- Begin bij je eigen klanten en prospects. Vraag hen persoonlijk of het oké is als je hen opneemt in een mailinglijst en vertel hen meteen wat de meerwaarde is.
- Plaats inschrijfformulieren op al je digitale kanalen en geef ook daar aan wat de meerwaarde is als iemand zich inschrijft.
- Overtuig al je medewerkers dat het verzamelen van e-mailadressen met bijhorende opt-in het bedrijf zal helpen om in de toekomst vlot te communiceren met klanten.
- Maak online wedstrijden aan met een optionele opt-in.
- Bouw online surveys waarbij één van de vragen is of je op de hoogte wil gehouden worden per e-mail.
Mogelijkheden zijn er voldoende. De lijst zal uiteraard niet zo snel opgebouwd worden als een ‘import' van een mailinglist maar je zal wel meer kwalitatieve adressen in je database hebben. Adressen van mensen waar je al een connectie mee hebt en die zich bewust voor je nieuwsbrief hebben ingeschreven. En dat is goud waard.
Kwaliteit boven kwantiteit, weet-je-wel...