Als onderneming is het steeds belangrijker om een sterk merk te hebben. Want potentiële klanten stellen hun smartphone steeds vaker een vraag met hun stem. En als ze jouw merk (of product) niet kennen, kunnen ze er ook niet naar vragen aan Siri of Alexa...
Dat 'voice' de nieuwe standaard zal worden, is al lang geen nieuws meer.
Vandaag nemen we vaak nog onze smartphone om onze zoekopdracht manueel in Google te typen.
Maar dat zoekgedrag verandert hoe langer hoe meer. Spelers als Google, Amazon & Apple brengen steeds betere hardware en software uit, die op basis van de gestelde vraag enkele oplossingen aanreikt uit de 'voice database'. En staat jouw onderneming niet in die database? Dan kunnen Alexa of Siri jouw producten niet aanbieden.
Chatbots doen hard hun best om een groot deel van de 24/7-customer service naar zich toe te trekken. Intussen kunnen 'voice chatbots' de meest gestelde vragen van je klanten oplossen. Bovendien analyseren ze de verzamelde data om zichzelf elke dag te verbeteren.
1. Snelheid & comfort
'Voice' zal snel doorbreken. Het gaat immers veel sneller dan wanneer je dezelfde vraag in Google zou typen. Bovendien hoef je niet zelf in de resultaten op zoek te gaan naar een leverancier, want
Siri of Alexa biedt je haar top-5 qua prijs/kwaliteit in een oogwenk.
Zou het nuttig zijn om als verzekerings- of vastgoedmakelaar bij deze top-5 te horen wanneer mensen op zoek zijn naar een autoverzekering of nieuwe woonst? Natuurlijk! Maar hoe doe je dat? Je leest het hieronder.
2. Maak van je onderneming een merk
Als mensen je product of je merk niet kennen, kunnen ze er ook niet naar vragen aan Alexa of Siri.
Dus hoe maak je van je onderneming een merk? Door je te onderscheiden ten opzichte van je concullega's!
Bedenk daarom wat jou uniek maakt ('USP') als zorgprofessional, vastgoedontwikkelaar of verzekeringsmakelaar. Zodra je dat kan definiëren, kan je bepalen welk gevoel jouw unieke kenmerken teweeg brengen bij je doelgroepen ('ESP').
Als je online je USP's en ESP's op een strategische manier inzet, bouw je stap voor stap een waardevol merk op dat onthouden wordt.
Opgelet: dat resultaat kan je niet halen met één socialemediapost per maand. Ondernemingen worden daarom kleine mediabedrijfjes die meerdere keren per week iets posten op verschillende kanalen om de nodige aandacht te krijgen om sales te genereren.
3. Hoe ga je als lokale ondernemer aan de slag met voice?
Nu je hard gewerkt hebt aan je merk, is het tijd om een voice-platform (of meerdere platformen) te selecteren waarop je actief wil worden. Momenteel is Siri van Apple het meest gebruikte voice kanaal, met een marktaandeel van 45,6%. Daarna volgt Google Assistant met een marktaandeel van 28,7% en Amazon Alexa met 13,2%.
Om door Siri gevonden te worden, moet je je onderneming registreren bij "Apple Maps connect". Als je dit intypt in Google of dit vraagt aan Siri, word je automatisch naar hun website verwezen om jezelf als lokale ondernemer te registreren.
Om door Google Assistant gevonden te worden, registreer je je onderneming op "Google My Business" of "Google Mijn bedrijf" via www.google.com/business
Geregistreerd? Dan is jouw onderneming vindbaar!