Influencer marketing: een positieve invloed op je business
Admin Digitale Versnelling - 28 maart 2023
Iets kopen op aanraden van een vriend. Die ene serie een kans geven omdat je collega fan is. Een fietsenwinkel binnenstappen omdat je zus laaiend enthousiast is over de service. Wel, influencer marketing is eigenlijk gewoon een digitale vorm van mond-tot-mondreclame. Eentje die ook jouw zaak een boost kan geven.
Wat is influencer marketing?
Laten we eerst dit misverstand uit de wereld helpen: een influencer is niet per se een celebrity of BV. Influencers kunnen anderen overtuigen om iets te doen of te kopen dankzij een specifieke expertise, een grote autoriteit of de innige band met hun volgers. En wat betreft het aantal van die volgers: dat varieert sterk afhankelijk van de niche waarin de influencer actief is. Dat gaat van mode tot reizen, maar ook finfluencers (financiën), skinfluencers (huidverzorging) en petfluencers (huisdieren) veroverden hun plekje op sociale media. In élk businessdomein zijn er mensen met impact.
Influencer marketing houdt in dat zulke mensen jouw producten of diensten aanbevelen op sociale media. Zo’n partnership kan veel verschillende vormen aannemen. Twee voorbeelden van veelvoorkomende samenwerkingen:
- Product endorsement: een influencer post een positieve getuigenis over jouw product, merk of dienst.
- Affiliate marketing: een influencer deelt een link deelt naar jouw product, bijvoorbeeld met een kortingscode.
Waarom influencer marketing ook iets voor jou is
Met influencer marketing kan je je merk bekender maken, je imago versterken, meer leads genereren, … Ook als kleine ondernemer is het interessant om influencer marketing te integreren in je marketingplan. We geven je drie goeie redenen.
1. Het is geloofwaardiger dan traditionele reclame
Wie digitale advertenties na een tijdje beu is, scrolt er snel voorbij. Posts van influencers worden daarentegen bewust bekeken door hun volgers. Omdat zij er ooit actief voor kozen om deze personen te volgen. Influencers betrekken hen bovendien in hun leven, waardoor zij het gevoel krijgen dat ze elkaar écht kennen. Op die manier creëert een influencer een vertrouwensband. Omdat influencers als vrienden aanvoelen, is hun advies betrouwbaar en geloofwaardig. Consumenten hechten namelijk meer geloof aan een aanbeveling van iemand die ze kennen, dan aan reclame die rechtstreeks van een bedrijf komt.
2. Je bereikt een relevant doelpubliek
Influencers focussen zich op één specifiek onderwerp (bijvoorbeeld mode) of op enkele topics die dicht bij elkaar aanleunen (bijvoorbeeld lifestyle: mode, beauty, interieur, …). Je kan ervan uitgaan dat hun volgers dus ook geïnteresseerd zijn in dat onderwerp en de influencer beschouwen als een expert ter zake. Door samen te werken met iemand die past bij jouw merk, kan je dus gerichter communiceren naar een doelpubliek dat oren heeft naar je boodschap.
3. Het hoeft niet veel te kosten
De prijzen voor een gesponsorde post lopen mijlenver uiteen. De topspelers in de influencerwereld vragen tot tienduizenden euro’s, maar evengoed kan je voor minder dan honderd euro al een samenwerking aangaan. Influencers met een kleine kring volgers, creëren soms zelfs content in ruil voor gratis producten waarover ze enthousiast zijn. Influencer marketing is dus absoluut een haalbare kaart voor kleine bedrijven zonder enorm marketingbudget.
Vaak hanteren influencers een van deze prijsmodellen om hun tarief te bepalen:
- Pay per post: je betaalt een vast bedrag per post. Voor video kan dat meer zijn dan voor tekst.
- Pay per view: de prijs hangt af van het gemiddelde aantal weergaves van de content die de influencer maakt.
- Pay per subscribers: de prijs is gebaseerd op het aantal volgers of abonnees van de influencer.
Hoe vind je de juiste influencer?
Samenwerken met een influencer betekent niet per se dat je Kim Kardashian aan de haak moet slaan. Stel jezelf de volgende vragen om de juiste influencer voor jouw merk te vinden.
Wie is je doelgroep?
Hoe oud zijn de mensen die tot jouw doelgroep behoren? Waar wonen ze? Wat interesseert hen? Wat vinden ze belangrijk? Het opstellen van persona’s kan helpen om je doelgroep concreter te maken.
Waar vind je je doelgroep?
Op welke kanalen is je doelgroep aanwezig? Kijken ze video’s op YouTube of op TikTok? Speuren ze LinkedIn of Twitter af? Scrollen ze urenlang op Instagram of Facebook?
Kies je voor een influencer die gespecialiseerd is in één kanaal ? Of wil je een influencer die aanwezig is op meerdere kanalen, zodat je een cross-channel campagne kan opzetten waarmee je meer mensen bereikt?
Wie spreekt je doelgroep aan?
Wat voor personen zijn interessant voor je doelgroep? Wie kan een voorbeeld zijn? Die oefening helpt je om de match tussen je merk en de influencer niet uit het oog te verliezen.
Heb je het antwoord op de vragen? Dan kan je zelf op zoek gaan naar een influencer op online platformen of via hashtags op sociale media die aansluiten bij je business. Of je schakelt een agentschap in die de juiste influencer aan jouw bedrijf koppelt.
Richt je pijlen op nano- en micro-influencers
Voor een zelfstandige ondernemer zijn nano-influencers (< 5.000 volgers) en micro-influencers (5.000-50.000 volgers) bijzonder interessant. Door hun relatief beperkt aantal volgers weten ze wat er bij hun doelpubliek speelt en kunnen ze hun content daar perfect op afstemmen. Ze interageren meer met hun volgers door op vragen te antwoorden en comments te liken, waardoor er een hechtere band ontstaat. Omdat het prijskaartje bij micro-influencers meevalt, verwacht men dat bedrijven steeds meer op dit soort influencers zullen inzetten.
Geen flirt, maar een lange relatie
Werk je voor een lange periode samen met een influencer, dan kan die uitgroeien tot brand ambassador. En dat brengt een paar leuke voordelen met zich mee. Ten eerste vraagt het tijd om je naamsbekendheid te vergroten of je verkoop op te krikken. Een eenmalige post zal geen wonderen verrichten. Maar als iemand dezelfde boodschap meerdere keren ontvangt, is de kans groter dat die blijft hangen. Ten tweede komt die boodschap betrouwbaarder over. Als een influencer je product langere tijd gebruikt of het zelfs een onderdeel van diens leven uitmaakt, moet het wel goed zijn, toch?
Een echte match
De gigantische populariteit van TikTok en BeReal bewijst het: we willen échte mensen en eerlijke content. Vooral Gen Z verlangt naar authenticiteit. Maar ook andere leeftijdsgroepen knappen af op een post die evengoed een digitale advertentie of reclame in een tijdschrift had kunnen zijn. Een oprechte match tussen jouw merk en een influencer is dan ook het allerbelangrijkste ingrediënt voor een succesvolle samenwerking. Wees er maar zeker van dat volgers het opmerken als een partnership alleen maar om geld draait en niet om gemeend enthousiasme over je merk.
Vraag raad aan een expert
Nog vragen over influencer marketing? Wil je graag advies over hoe jij ermee start? Neem gerust contact op met de experts van De Digitale Versnelling. We helpen jou en je bedrijf