Naar een onbekende bestemming rijden? Dat doen we met Waze. Althans, dat zou toch de mening moeten zijn van de 220.000 Belgen die de app gebruiken. In 2013 werd het bedrijf overgenomen door Google en sinds 2014 krijgen we ook advertenties te zien op de app. Ligt er met Waze advertising een gouden kans voor het grijpen?
Wat is Waze advertising?
Met Waze advertising kan je advertenties verspreiden op de schermen van Waze-gebruikers wanneer ze stilstaan in de buurt van je bedrijf of winkel. Het bijhorende platform kreeg de naam Waze Local. De focus ligt hierbij op de geografische nabijheid van je winkel of bedrijf. Een gebruiker heeft telkens de mogelijkheid om een advertentie of locatie op te slaan en later opnieuw te bekijken.
De verschillende advertentieformaten
Net zoals bij elk ander adverteerplatform zijn er verschillende formaten beschikbaar om te adverteren. Deze hebben telkens hun eigen doelstelling. De branded pin en nearby arrow zijn zo voornamelijk bedoeld om naamsbekendheid te genereren. Wil je met je advertenties eerder mensen naar je winkel sturen? Dan maak je beter gebruik van een search promotion. Beroep doen op zero speed takeovers, inbox berichten en push notificaties doe je dan weer voornamelijk om de ontvangers van je boodschap actie te laten ondernemen.
Hier volgt een overzicht van de verschillende advertentieformaten en waarvoor jij ze kan gebruiken:
- Branded Pins tonen je merklogo op de Waze map wanneer een gebruiker voorbij een geadverteerde locatie rijdt en kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om promoties te tonen of om de locatie van een winkel in de kijker te zetten.
-
Nearby Arrow is een pijl die een gebruiker in de nabije omgeving naar je winkel wijst. Wanneer de bestuurder vervolgens op de pijl klikt, verschijnt een banner gelijkaardig aan die van de branded pin.
-
Search Promotions verschijnen wanneer bestuurders in de zoekfunctie termen ingeven die relevant kunnen zijn voor je merk, bedrijf of winkel. Wanneer de gebruiker op de advertentie klikt, wordt hij/zij meteen naar de locatie genavigeerd.
-
Zero Speed Takeovers zijn misschien wel het meest impactvolle adverentieformaat dat Waze aanbiedt, maar tegelijkertijd ook het meest intrusieve. Wanneer een bestuurder langer dan 5 seconden stilstaat, verschijnt er een pop-up scherm met een visual. Zulke advertenties worden maximaal 4 keer per rit vertoond.
Waarom adverteren op Waze?
Waze springt vlot mee op de hyperlocal advertising-kar
De bedoeling van hyperlocal advertising is dat de berichten die een persoon te zien krijgt, aangepast zijn aan de locatie van de gebruiker. Aangezien Waze gebruikmaakt van GPS-data om advertenties uit te sturen, kunnen we spreken van een schoolvoorbeeld van hyperlocal advertising. Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel en wil je bezoekers naar deze winkel lokken? Dan kan Waze advertising een goede aanvulling op je digitale strategie zijn.
Real-time statistieken bekijken
Met Waze advertising kan je in real-time gegevens bekijken in een dashboard. Hierin vind je bijvoorbeeld hoeveel chauffeurs je met je advertenties hebt bereikt en hoeveel conversies dit heeft opgeleverd. Op basis van deze gegevens kan je de advertenties nog beter optimaliseren om het rendement nog verder te verhogen.
Je bedrijf tonen aan een enorme community
Waze integreert verschillende functies zoals het opsporen van snelheidscontroles en het herkennen van gevaren op de weg. Hiervoor doet de app blindelings beroep op de informatie die het van zijn gebruikers krijgt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Waze ook weleens 's werelds grootste verkeerscommunity wordt genoemd.
Enkele best practices
Je advertentiebudget kiezen
Eén van de grootste voordelen van Waze advertising is misschien wel het startbudget. Waze Local werkt met een CPM-systeem. Dit betekent dat je betaalt per duizend Waze-gebruikers die je advertentie zien. Hoe meer mensen je advertentie te zien krijgen, hoe meer je betaalt.
Je kan al starten met Waze advertising met een budget van 3$ per dag. Voor grotere ondernemingen voorziet Waze een plan van €100 per dag. Dit zijn voornamelijk bedrijven met heel wat verschillende vestigingen.
Kies het moment waarop je advertenties getoond worden
Je wil natuurlijk dat je advertenties getoond worden op het meest optimale moment voor de gebruiker. We verduidelijken even met een voorbeeld: je hebt een winkel die zich specialiseert in de verkoop van parasols en zonnewering. Dan wil je waarschijnlijk dat je advertentie getoond wordt tijdens de openingsuren van je winkel én op momenten dat de zon zich van haar beste kant laat zien. Instellingen als deze zijn mogelijk met Waze Local.
Meer weten over Waze advertising?
Wil je graag aan de slag met hyperlocal advertising? Wij helpen je graag verder met het uitdenken van de beste digitale strategie voor jouw bedrijf.