In deel 1 heb ik duidelijk gemaakt dat het belangrijk is om jezelf en je doelgroep te kennen + te weten waar je je doelgroep online kan vinden voordat je kan starten om online te gaan adverteren. In deel 2 gaan we inzoomen op de doelstellingen en het realistisch maken van het verwachtingspatroon van online adverteren.
1. Ik wil....
Stap 1 ga ik steeds samenzitten met mijn klanten en tracht ik de eerste 15min hoofdzakelijk te luisteren. Ik probeer vooral notities te nemen wanneer met de zin begint met: ik wil....
Door dit te doen weet ik wat de ondernemer wil bereiken met online adverteren en is het aan mij en mijn team om deze doelen te helpen realiseren.
Maar... vaak zien we dat een ondernemer heel veel doelen heeft. We starten dan met het kijken wat deze doelen exact zijn en wat deze doelen voor hem/haar kunnen opbrengen onder de noemer van financiële inkomsten, voldoening, prestige,...
De ROI hoeft met andere woorden niet altijd enkel financieel te zijn. We merken dat voldoening trouwens steeds belangrijker aan het worden is.
Maar we dienen een kat en kat te noemen: zonder inkomsten stopt een verhaal snel. Daarom zetten we de opstartkost + de maandelijks terugkerende kosten af tegen de mogelijke investeringen die gedaan dienen te worden. En dit over een periode van 6 maanden en 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar..
2. Spurt of marathon
Alle ondernemers, inclusief mezelf, willen spurten. Je hebt een fantastisch idee en je wil zo snel mogelijk de markt laten weten wat dit idee is.
Wanneer je snel & doordacht naar de markt wil gaan is hier niets mis mee. In sommige sectoren is dit zelfs noodzakelijk. Maar we dienen steeds realistisch te zijn met het verwachtingspatroon van online gaan.
Online posten en actief zijn zal ervoor zorgen dat mensen zien wat je doet. Het dient hen te informeren en te verleiden om je concept/product te willen kopen. Maar dit heeft tijd nodig. En daar lopen vaak de verwachting tegen de muur.
Het lanceren van een nieuw product of merk is een marathon met goed geplande spurt-momentjes. Het is dus geen 100m spurt. Mensen dienen je als bedrijf/persoon eerst te leren kennen en een gevoel met je op te bouwen. Wanneer je je doelgroep zeer goed hebt geanalyseerd kan je dit proces versnellen maar je kan het niet forceren. Sociale media is hiervoor trouwens medium nummer 1. Kopen doen mensen nog steeds 90% op gevoel. Speel dan ook via je social media in op de gevoelens van je doelgroep. Denk dus een keer na welke gevoelens potentiële klanten kunnen krijgen bij de unieke punten van je concept of product. Wanneer je deze punten hebt gevonden dien je deze om te zetten naar foto's, teksten,foto & video die je laat zien aan je klanten. Zo zul je ze triggeren om klant bij je te worden.
Online adverteren is een versneller. Door je doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap op het juiste platform kan bereiken zorg je voor de beste start van de marathon. Met deze goede start kan je ervoor zorgen dat je de tussendoelen op het juiste moment kan bereiken zodat je investeringen op een zeker moment effectief iets gaan opleveren.
3. Wat kost online adverteren
Deze vraag krijgen we zeer vaak: wat kost online adverteren?
Dit is bijna hetzelfde als vragen wat kost een auto. Het hangt er vanaf welke auto je zal kiezen, niet? De auto die je zal kiezen zal ook moeten voldoen aan de zaken waarvoor je de auto wil gebruiken. Ook heb je een budget waarmee je het zal dienen te doen. Online adverteren kan je dus perfect vergelijken met het gaan kopen van een auto.
Online adverteren vraagt een online ondernemingsplan op maat. Want ieder bedrijf & sector is anders. Ook heeft iedereen een ander budget ter beschikking.
Je dient van bij de start meetbare doelen te integreren in je campagnes zodat je kan zien of het operationeel plan de resultaten geeft die je wenst. Maw: geeft de investering die je doet de gewenste uitkomst.
Hoeveel online adverteren werkelijk kost en de tools waarmee je dit kan doen beschrijven we in deel 3 van dit artikel dat later deze week online zal verschijnen.