Horecaondernemer? Restaurants worden overspoeld met software van bedrijven met als doel jouw klanten er afhankelijk van te maken. Meestal heeft deze software de vorm van een app of website en worden de producten uitvoerig gepromoot. Tegelijkertijd staan ook al uw concurrenten in diezelfde systemen.
De hypes waar je als ondernemer aan meedoet zijn vaak niet goedkoop. Wij zien dit als een nieuwe klantenstroom voor jouw onderneming. Enkel zou er een tool moeten zijn die van jou is.
Meestal ben je als eigenaar van jouw restaurant afhankelijk van deze systemen. Zoals de bekende sociale kortingen waarvoor je een te hoge prijs betaalt. Je levert in op de al hoge foodcost en zo ook op jouw verdienmodel. Indien je ermee stopt, verdwijnt ook de extra inkomstenstroom. Deze systemen kosten vaak 15 tot 55 procent bovenop je foodcost.
“We hebben een systeem ontwikkeld dat volledig 'white label' draait rond en in jouwhorecaonderneming.”
“7,2 miljoen gebruikers per dag op sociale media in België"
Internet of Things (IoT) is de verbinding leggen tussen marketingtools en jouw klanten. Wij leggen de verbinding tussen jouw website, socialemediaplatformen, wifisysteem en de klanten die jouw zaak bezoeken.
Onze slimme artificiële assistent ‘chatrobot’ zetten we in om online bestellingen te ontvangen. Voorts kan de chatrobot ook virtuele klantenkaartjes aanmaken en onderhouden. Door deze nieuwe technieken te gebruiken hebben we een duidelijk zicht op wie jouw klanten zijn en wat ze verbruiken in je restaurant.
Via wifi en sociale media kan je jouw flyers, menukaarten, kassatickets en promoties op de website kenbaar maken aan klanten. Dankzij deze applicatie zijn ze heel snel in het bezit van jouw digitale klantenkaart.
“De smartphone van jouw klant is slimmer dan je denkt en klaar voor jouw systeem!"
Hieronder volgt de uitleg hoe je dergelijke systemen kan laten functioneren via bestaande systemen, reeds in gebruik bij al jouw klanten. Om verder te kunnen groeien in de digitale wereld waarin we vandaag leven is het noodzakeijk om IoT-oplossingen in te zetten. Zo leggen we de connectie tussen bestaande en nieuwe oplossingen.
Mobile wallet & NFC-stickers
We kunnen al jouw klanten een sms of Whatsappbericht sturen met een link naar het nieuwe systeem waar ze hun klantenkaart kunnen vinden. We kunnen ze belonen als ze deze installeren.
Whatsapp zal binnenkort ook werken met onze digitale assistent en kan dan ook via dit kanaal bestellingen opnemen.
We kunnen al jouw klanten een e-mail sturen met een link naar het nieuwe systeem waar ze hun klantenkaart kunnen vinden. We kunnen ze belonen als ze deze installeren. Ook kunnen we ze per mail op de hoogte houden van maandelijkse promoties of nieuwe aanbiedingen die ze kunnen verdienen.
Beacons
Wanneer klanten jouw klantenkaart installeren in zijn Mobile Wallet, kunnen we een melding tonen op hun telefoon wanneer ze zich binnen een straal 300 meter van jouw zaak bevinden. Via deze melding (push notification) kan je in die maand een promotie tonen of een van hun favoriete combinaties in korting aanbieden.
NFC-stickers & QR-codes
Alle smartphones zijn tegenwoordig uitgerust met een QR-scanner, deze kan via de camera geopend worden. Na het scannen verschijnt er een link die de klant doorstuurt naar jouw systeem. We kunnen deze QR-code voorzien op de rekening aan de klant, in het toilet, in het menu, op flyers of op de klantenkaart.
Bovendien hebben alle smartphones tegenwoordig de bekende functie NFC. Je kent het waarschijnlijk van het draadloos betalen, aanwezig in de meeste bankkaarten. Deze functie is ook beschikbaar op je smartphone en geeft toegang tot enkele interessante toepassingen. Zo kunnen we een NFC-sticker plakken op jouw menukaart of tafel en kunnen we deze branden met jouw logo voor je restaurant.
Wanneer de klant zijn gsm tegen de sticker houdt, begint onze virtuele assistent jouw klant in te schrijven in het loyaltyprogramma. Bij het volgende bezoek hoeft de klant niet te zoeken naar zijn klantenkaart, hij tikt simpelweg tegen de sticker en zijn klantenkaart verschijnt onmiddellijk. Dankzij deze toepassing kan jouw klant zijn puntensaldo raadplegen of lopende promoties in jouw zaak bekijken.
Gasten wifi (GDPR compliant)
De meeste restaurants bieden gratis wifi aan. In onze ogen wordt het volle potentieel hiervan echter niet benut. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we bepaalde signalen krijgen en doorsturen naar klanten die verbonden zijn met jouw wifinetwerk. Op deze manier kunnen we een grondige analyse doorvoeren en te weten komen welke apps jouw klanten het meest gebruiken en hoe vaak of hoelang ze aanwezig zijn in jouw zaak.
Voorts kunnen we via deze toepassing recensies opvragen per e-mail of klanten feliciteren met hun verjaardag en hen een interessante promotie aanbieden. Daarnaast kunnen we jouw klanten informeren en doorsturen naar het loyaltyprogramma. Dit alles geheel conform de GDPR-wetgeving in meerdere talen.
Messengerchatbot
83 procent van de Belgische bevolking heeft Messenger ooit al gebruikt en 62 procent daarvan gebruikt dit platform dagelijks meer dan 1 uur. Messenger is naast Whatsapp ook het grootste chatplatform ter wereld. Een logische beslissing dus om ook voor deze applicatie een virtuele assistent te bouwen die je klanten kan helpen.
We kunnen jouw klanten via Facebook Messenger voorzien van een klantenkaart en hen op de hoogte houden van nieuwe acties of promoties. Daarnaast vragen we jouw klanten om de drie maanden of ze een review willen achterlaten. Hiervoor belonen we hen met punten. Slechte reviews kunnen we op die manier capteren. Indien klanten jouw restaurant delen in Messenger met jouw vrienden, ontvangen ze ook een beloning. Uniek dus!
De openingsratio van Messenger bedraagt 97 procent ten opzichte van 4 procent voor e-mails, en bovendien is het ook veel sneller. Consumenten openen hun bericht vaak binnen de 10 minuten zoals een smsje. Het gebruikersaantal blijft dagelijks groeien. Messenger zal eind 2019 geïntegreerd worden met Instagram en Whatsapp. Zo krijgt jouw loyaltysysteem nog een groter bereik.
Dit platform is u hoogstwaarschijnlijk niet onbekend. Als ondernemer word je ermee geconfronteerd, you love it or you hate it. Toch kunnen we er niet omheen gezien 83 procent van jouw klanten actief is op Facebook en maar liefst 62 procent het platform dagelijks gebruikt. Voor sommige ondernemers is al gebleken hoe krachtig dit platform is.
Als je iets post op jouw pagina, krijgen jouw trouwe fans/klanten dit te zien en als ze de post 'liken', zien ook hun vrienden dit. Consumenten kunnen via Facebook inchecken in jouw bedrijf om zo te delen met hun vrienden waar ze eten en drinken. Deze virtuele, mondelinge reclame kost jou helemaal niets. Natuurlijk is het vaak de tijd die ontbreekt om een duidelijke contentplanning op te bouwen en na te denken over promoties en ludieke acties die aanspreken.
“Vroeger waren het boekjes maar nu is ‘smoelenboek’ het beste onlinemarketingkanaal”
Het reclamelandschap is sinds de komst van smartphones, tablets en draagbare apparaten zoals smartwatches helemaal op zijn kop gezet. Daarom is het belangrijk als restauranthouder om hierop in te spelen en een plan op te stellen in samenwerking met een consultant. Een deftig jaarplan helpt je om acties en incentives op te zetten voor jouw restaurant om zo extra inkomsten te genereren. Wanneer we een advertentie maken in het Engels, dan kunnen we in België 3,6 miljoen mensen bereiken. In het Nederlands 1,2 miljoen en in het Frans 1,1 miljoen. Maar we mogen deze niet zomaar optellen, want er is een overlap tussen die talen.
Wij maken voor klanten een maandelijkse contentplanning die synchroon loopt met het loyaltysysteem en seizoensgebonden gerechten. Ga zeker de communicatie aan met jouw klanten!
Maak gebruik van slimme tools en expertise om jouw angsten voor deze digitalisatie te overwinnen. Als ondernemer kom je er sterker uit en krijg je een beter zicht op wat jouw klanten willen.
Instagram telt in België 3,2 miljoen gebruikers inclusief bedrijfspagina’s. In Nederland zijn er momenteel 6 miljoen gebruikers, een stijging van maar liefst 26 procent ten opzichte van 2018. Instagram is een platform dat we zeker in het oog moeten houden. In vergelijking met Facebook is dit platform aan een sterke opmars bezig.
We zien dat het aantal gebruikers tot 19 jaar even hoog scoort als Facebook. Vanaf 19 jaar daalt het actieve gebruik op Instagram en zien we dat Facebook aan de winnende hand is.
Instagram is een platform waarop foto’s en video's gepost worden. Door middel van #hashtags en tags kunnen bedrijven en vrienden elkaar laten zien wat ze leuk vinden. Zo vinden hipsters het leuk om een foto van een cool drankje of gerecht te posten op Instagram.
Ieder sociaal netwerk is belangrijk voor jouw score op Google, maar ook voor jouw trouwe volgers. Door leuke gerechtjes en unieke sfeerbeelden van jouw onderneming te posten krijgt jouw restaurant een groter bereik.
Instagram als doorslaggevend kanaal om meer klanten binnen te halen?
Als je ziet hoe sterk Instagram - een platform van Facebookoprichter Mark Zuckerberg - groeit, dan weet je het het antwoord waarschijnlijk wel. Facebook, Instagram en WhatsApp zullen eind 2019/begin 2020 geïntegreerd worden, waardoor de chatfuncties op dezelfde manier zullen werken als Messenger.
Gerechten/producten verkoopbaar via Instagram, zal jouw onlinerestaurant enkel meer omzet brengen.
Websites & platformen
Websites zijn erg jaren 90, maar zijn tegelijkertijd zo belangrijk!
Restaurants hebben de voorbije jaren al veel bedrijven over de vloer gehad met talloze oplossingen. Allemaal hypes waar je als ondernemer aan blootgesteld werd en nog steeds wordt.
“Het aantal apps en het aanbod is zo groot dat jouw onderneming de neiging heeft afhankelijk te worden van hun regels en wetten en zo ook hun kosten.”
De grote takeawayplatformen domineren hier vooral en stelen jouw identiteit om zelf te scoren in Google. Op het eerste gezicht lijkt dit positief. Echter, wanneer je vandaag ‘restaurant’ intypt, kom je niet bij jouw onderneming maar wel bij deze platformen uit.
Idem voor jouw collega's. Op deze manier maak je dus reclame voor iedereen en wordt het voor de klant steeds gemakkelijker om bij collega’s (de concurrentie) te bestellen.
Hoeveel bestelplatformen heb je in de zaak? Hoeveel printertjes staan er in jouw onderneming? Hoeveel mensen komen er nog binnen via jouw eigen website?
Omdat oplossingen nu eenmaal duur zijn, is een eigen bestelsite maken ook niet handig. Vandaar dat wij een oplossing bieden die samenhangt met ons loyaltysysteem. Wij bieden een website , gekoppeld aan uw loyaltysysteem. Wanneer mensen bestellen via jouw website, verzamelen ze automatisch punten op hun digitale loyaltykaart.
“Wanneer je een bestelling krijgt van een van de platformen stel je zichzelf dan in vraag?”
Is dit een nieuwe klant? Zo ja, dan kan je bij levering of afhaling een klantenkaartje of flyer geven waar jouw systeem op vermeld staat en de klant belonen wanneer hij dit gaat gebruiken.
Wat kan ik doen om deze klant te laten bestellen op mijn platform?
Jouw eigen platform kost jou niets aan commissies maar je betaalt enkel voor het aantal gebruikers. Jouw prijssetting en promoties staan dus helemaal in het teken van de gebruikers in jouw eigen systeem.
Laten we ervoor zorgen dat we 50 procent van de huidige klanten kunnen laten bestellen op jouw eigen platform. Net zoals Starbucks, Burger King en McDonald's dat ook doen. Je zou meer winst hebben en doelgerichtere promoties kunnen maken.
Door jouw bestellingen te analyseren, kunnen we groepjes maken van mensen die regelmatig vlees, vis of pasta bestellen. We kunnen hen gepersonaliseerde kortingen toesturen of promoties ontwikkelen waarvoor je geen hoog percentage commissie betaalt. Op deze manier kan jouw onderneming op een winstgevende manier groeien.
Mobile wallet
Deze app staat standaard op alle Appleproducten en kan eenvoudig worden toegevoegd aan Androidtoestellen. Dit laat toe om vliegtickets, eventtickets en klantenkaarten eenvoudig bij te houden. Wij bouwen jouwklantenkaart (loyaltyprogramma) op het systeem dat 87 procent van de wereldbevolking kent en reeds gebruikt.
Jouw klantenkaart kan meerdere vormen of gebruiksfuncties inhouden. Belangrijk om te weten is dat Apple en Google hier momenteel sterk op inzetten en Apple-Pay & Google-Pay hieraan verbonden zullen worden in 2020. Zodoende zullen consumenten ook draadloos kunnen betalen via de wallet van deze wereldleiders. Momenteel werkt contactloos betalen enkel via apps waarbij die functie voorzien is.
Flyers & QR-codes
Door op flyers en kassatickets een QR-code of URL te plaatsen, kunnen we klanten aan jouw loyaltysysteem toevoegen. We kunnen op jouw kassaticket zelfs een QR-code plaatsen waaraan bepaalde punten verbonden zijn. Doorgaans zijn flyers ook een ultieme tool om nieuwe klanten te informeren over jouw systeem.
Wij helpen je met het design van deze flyer om zo jouw systeem kant-en-klaar af te leveren van marketing tot software-integraties.
“Jouw onderneming verdient een marketingsysteem zoals dat van Starbucks met de kost op maat van jouw restaurant”
Wij hebben een systeem (software) en IoT-tools die gemakkelijk implementeerbaar zijn. Deze zijn ook betaalbaar en winstgevend en hebben een zeer hoge 'return on investment'. Daarnaast betaal je bij ons enkel voor de technologie en het aantal gebruikers. Afhankelijk van welke tools je wil gebruiken die hierboven omschreven zijn - hardware of software - zal de opstartkost verschillen.
Wij hebben een volledig pakket uitgewerkt waarvan je de opties nu kiest of later. Zo kunt u het systeem stuk voor stuk implementeren of gewoon all-in gaan.
Door op afstand te werken, kunnen we onze kost enorm drukken dan te moeten werken met verkopers. Nu kan je alles bekijken en samen met jouw onlineconsulent het stappenplan doorlopen om te bespreken wat wij allemaal van jou nodig hebben.
Indien je het prettig vindt, komen we langs om verdere details te bespreken en IoT-oplossingen een plaats te geven in jouw onderneming.