Een messengerchatbot heeft enorm veel voordelen omdat 65 procent van de bevolking in België een account heeft op sociale media zoals Facebook Messenger, Instagram, Snapchat, WhatsApp, Twitter of LinkedIn. Gemiddeld brengt die groep 1 uur en 31 minuten per dag door op sociale media.
1. Bereik je publiek direct
Mensen zijn 3,5 keer meer geneigd om een Facebookbericht te openen dan een e-mail. Eenmaal in Messenger is het makkelijker om door te klikken, omdat mensen niet hoeven te typen, maar slechts op een knop te hoeven drukken. Bovenal kunnen daar gesponsorde advertenties worden ingezet bij iedereen die in het verleden met je Facebookpagina in contact is geweest. Je hebt dus al een lijst met subscribers!
Deze ads kunnen samen met een chatbot worden ingezet om een ultrarelevant publiek te benaderen.
2. Efficiëntere klantenservice
Klanten verwachten tegenwoordig een bereikbaarheid de klok rond en hebben geen zin en geduld om te wachten totdat een medewerker van de klantenservice tijd heeft. Bovendien worden vaak dezelfde vragen gesteld.
Dit soort routinehandelingen kunnen prima worden uitgevoerd door een chatbot. Zo kan de klantenservicemedewerker zich concentreren op de meer complexe problemen.
3. Classificeer je leads
Je bot verwelkomt de potentiële nieuwe klant, identificeert zijn/haar behoeftes en stelt een aantal eenvoudige vragen.
Zo kunnen de leads worden geclassificeerd en de beste leads worden direct doorgestuurd naar de juiste afdeling om tijdig te worden opgevolgd.
4. Maak een chatbotwinkel
Met het juiste script kunnen chatbots zelfs de verkoop voor je regelen. Het proces van bestellen vindt in een platform plaats, dit verhoogt de conversies van de transacties aanzienlijk vergeleken met het traditionele ‘Voeg toe aan winkelmandje’-proces.
Die vorm van conversational commerce biedt ruimte voor gepersonaliseerde aanbevelingen en upsell (denk aan McDonalds).
5. Maak loyale chatbot-klanten
Met de komst van ons loyalty-programma Walletly gaan er binnenkort ongekende conversies behaald worden. Maak in een handomdraai loyale klanten van je websitebezoekers.
Messenger chatbots
Messengerchatbots zijn speciaal ontwikkeld voor platformen zoals Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp, Skype, WeChat en nog veel meer. Belangrijk is dat je als onderneming je eigen klanten verzamelt in je eigen chatbot. Zodoende kan je rechtstreeks communiceren met je klanten.
Websitechatbots
Messengerchatbots werken ook op websites. Die moet dan wel custom gemaakt worden, omdat de invalshoek anders is dan wanneer iemand naar je website surft. Die websitechatbots zijn ontzettend krachtig omdat iedereen een webbrowser heeft en niet altijd een sociaal profiel.
Voice & NLP-chatbots
Een artificieel intelligente chatbot ontwikkelen voor Messenger is geen koud kunstje meer tegenwoordig. Leer hoe je jouw chatbot moet opvoeden. Hier kan je alle belangrijke communicatie en data in structureren voor intern en extern gebruik in jouw organisatie, en dit zelfs met spraak.
Meer over chatbots leren? Ontdek ze allemaal op https://futuremarketing.agency/facebook-messenger-bot/