4 oplossingen om klanten te laten betalen met hun smartphone
De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 8 mei 2019
“Kan ik met mijn smartphone betalen?”, vragen steeds meer klanten bij de bakker, broodjesbar, fietsenwinkel, dokter en kapsalon. Gelukkig zijn er een paar mogelijkheden. Ken je deze 4 al?
Ook fysieke winkels worden digitaler. Zo verwachten steeds meer klanten veilig te kunnen betalen met een app of NFC-chip.
Hoe maak ik dit mogelijk?
Er zijn veel betaalmogelijkheden via smartphone. Dit zijn de 4 bekendste in België:
- De app van een bank. Hiermee schrijft je klant geld over of betaalt hij of zij mobiel. De meeste banken hebben hun oplossing, bijvoorbeeld: MobilePay van KBC, Belfius Mobile en de Easy Banking App van BNP Paribas Fortis.
- Met de Payconiq by Bancontact-app gaat betalen ook vlot. Jij als handelaar geeft het bedrag in op je smartphone. De klant scant de QR-code op het scherm en geeft zijn of haar code in. Klaar!
- Smartphones met een NFC-chip (Near Field Communication) vervangen perfect bankkaarten. Je klanten houden ze voor de terminal en openen de betaalapp die ze verkiezen. Bedragen tot 25 euro worden zonder code afgerekend.
- Apple Pay en Google Pay zijn betaalapps van respectievelijk Apple en Google. Je klanten voegen er hun bankkaarten aan toe. Zo betalen ze contactloos in je zaak met hun smartphone. Lees hierover ook het artikel Hoe starten met Apple Pay in je zaak?
Wat is jouw voordeel?
Met deze digitale betaaltools ben je als handelaar nog klantvriendelijker. Je biedt een veilige en gemakkelijke manier van betalen. Tegelijkertijd weet je meteen dat het geld veilig en snel terechtkomt bij jou en in jouw boekhouding.
Een extra voordeel is dat je minder betaalt voor transacties als je kiest voor slimme oplossingen.